Trucktol moet nog altijd eind 2026 starten, AanZET-regeling blijft overeind

De vrachtwagenheffing moet nog altijd in 2026 van start gaan. Voordat de trucktol eind 2026 daadwerkelijk wordt ingevoerd, moet er nog wel een toldienstaanbieder worden gevonden. Aanbieders kunnen zich momenteel inschrijven voor deze taak. Dat blijkt uit de ‘Vierde voortgangsbrief invoering vrachtwagenheffing’ die demissionair minister Mark Harbers eind vorige week naar de Tweede Kamer stuurde.

Wat de kosten en opbrengsten na 2026 zijn, is aan een volgend kabinet om uit te rekenen. Foto: ANP, Hollandse Hoogte, Hans van Roon

Uit de voortgangsbrief blijkt dat het voornemen in het Hoofdlijnenakkoord van het toekomstige kabinet om ‘alle subsidies voor elektrische voertuigen’ af te schaffen niet overeind blijft. ‘De middelen worden ingezet voor de aanschafsubsidie voor zero emissie trucks (AanZET), de subsidie voor private laadinfrastructuur voor bedrijven en voor onderzoek naar het mogelijk maken van Electric Road Systems (ERS),’ schrijft Harbers.

Vrachtverkeer moet dus vanaf 2026 gaan betalen per gereden kilometer op de Nederlandse wegen. Voor een Euro-6-truck komt dat neer op 16,7 cent per kilometer. Een deel van de opbrengst van de trucktol is bedoeld voor het ‘verduurzamen van de vervoerssector’, waaronder de AanZET-subsidie voor de aanschaf van elektrische trucks.

Boordcomputer

Voorwaarde voor de toldienstaanbieder is dat vrachtwagens straks met één boordcomputer in verschillende EU-landen kunnen rijden en uiteindelijk één factuur krijgen. Harbers schrijft dat de ‘realisatie van het heffingssysteem volgens planning’ loopt. Het systeem wordt gerealiseerd door de RDW, het Centraal Justitieel Incassobureau, de ILT en Rijkswaterstaat. De RDW is aangewezen als centrale uitvoerder. Het is straks aan de toldienstaanbieder om de heffing te innen.

De kosten van de invoering van het systeem worden ingeschat op 400 miljoen euro, geld wat uit het Mobiliteitsfonds moet worden voorgeschoten om later via de opbrengsten van de tol te worden terugbetaald. ‘De verwachting is dat de invoeringskosten volledig gedekt kunnen worden uit het beschikbare budget’, schrijft Harbers.

Voor dit jaar, 2024, was er 45 miljoen euro beschikbaar voor de AanZET. De inschrijving hiervoor was in maart en de regeling was binnen drie dagen overtekend door meer dan 750 aanvragers. Voor 2025 is er een bedrag van 55 miljoen euro gereserveerd.

De regeling voor subsidie voor private laadinfrastructuur moet ‘in het najaar’ worden opengesteld.

Truck met bovenleiding

En dan de Electric Road Systems, ofwel ERS. Harbers is nog altijd voornemens het mogelijk te maken om elektrische vrachtwagens tijdens het rijden op te laden door een bovenleiding, vergelijkbaar met een trein of trolleybus. De focus ligt daarbij op twee ERS-trajecten; nummer een van de haven van Rotterdam naar Antwerpen, nummer twee vanaf Rotterdam richting Duitsland. De uitkomst van het haalbaarheidsonderzoek wordt in het najaar van 2024 verwacht.

Harbers maakt in de voortgangsbrief nog wel de kanttekening dat de maatregelen en bijbehorende kosten momenteel nog worden uitgewerkt in een meerjarenprogramma voor de jaren 2026-2030. ‘Vaststelling van het Meerjarenprogramma is naar verwachting aan een nieuw kabinet.’

Tarieven

De tarieven van de vrachtwagenheffing zijn afhankelijk van de inflatie, maar worden in de nieuwste voortgangsbrief ingeschat op 16,7 cent per kilometer (prijspeil 2023), dat geldt voor Euro-6-trucks. Zero-emissietrucks gaan in de plannen 3,3 cent per kilometer betalen.

Milieuorganisatie Natuur en Milieu pleitte er eerder al voor om de tarieven voor trucks die rijden op fossiele brandstoffen te verhogen naar 30 cent per kilometer. Dat zou nodig zijn om het prijsniveau in lijn te brengen met de tarieven van de Maut in Duitsland.


Dit artikel is geschreven door Rieneke Kok en verscheen op 3 juni 2024 op NT.nl.

Kom naar het Congres Zero-emissie Wegtransport 2024!

Ontdek alles over de nieuwste ontwikkelingen en mogelijkheden van zero-emissie voor de transportsector. Het Zero-Emissie Congres biedt een unieke kans om diepgaande kennis op te doen en te netwerken met experts en marktleiders in de logistieke sector.

Aanmelden

morenews

‘Elektrische trucks worden niet goedkoper, maar gaan langer mee’

Als een van de eersten in Nederland schafte Peter de Rooy in 2014 een elektrische vrachtwagen aan. Bij zijn bedrijf De Rooy Transport uit ’t Goy (Utrecht) zette hij de Emoss, een Brabantse truck, zeven jaar lang in. Inmiddels is de wagen uitgerangeerd, maar de accu’s kregen een nieuwe functie. In 2014 namen jullie je… Lees verder ›

Tanken uit eigen accu: thuisbatterij moet transitie e-trucks versnellen

Zijn zonnepanelen in combinatie met een grote batterij dé oplossing tegen netcongestie bij het opladen van e-trucks? Ja, vindt Gerard de Ruiter, directeur en mede-eigenaar bij Zonnegilde. ‘Je brandstofkosten zijn over de hele levensduur gezien gelijkwaardig aan diesel.’ In het concept van Zonnegilde wekt een transporteur zelf stroom op via zonnepanelen en stuurt die naar… Lees verder ›

‘Trucks opladen in haven noodzaak voor elektrificatie wegvervoer’

90% van de vrachtwagenvloot die in 2040 in de Rotterdamse haven rijdt zal elektrisch zijn, zo verwacht het Havenbedrijf Rotterdam. Bedrijven in de haven maken evenwel nog geen haast met de aanleg van laadpalen omdat er nu nog maar weinig e-trucks rijden. ‘Dat kip-en-eiprobleem willen we doorbreken’, zegt Aral Voskamp, adviseur bereikbaarheid bij het Havenbedrijf…. Lees verder ›