Volvo Trucks komt ook met waterstofverbrandingsmotor
Na MAN werkt ook Volvo Trucks aan een waterstoftruck met verbrandingsmotor. De vrachtwagen moet in 2026 de weg op gaan en krijgt volgens de Zweedse truckfabrikant ‘dezelfde prestaties en betrouwbaarheid als dieseltrucks’.
Waterstof wordt op dit moment vooral gebruikt om elektrische vrachtwagens met brandstofcellen (fuel cell) aan te drijven, waarbij elektriciteit aan boord van de truck wordt geproduceerd. De waterstoftrucks van Hyundai en Nikola maken bijvoorbeeld gebruik van deze technologie en Volvo werkt ook aan een vrachtwagen met brandstofcel.
Bij de verbrandingsmotor gaat de waterstof rechtstreeks naar de motor. Voor de ontsteking wordt een klein beetje brandstof gebruikt, zoals dat ook bij lng-motoren gebeurt. De truck is daardoor niet geheel CO2-uitstootvrij, maar volgens EU-regelgeving is de emissie zo minimaal, dat een waterstofverbrandingsmotor wel het predicaat ‘uitstootvrij’ mag dragen.
Volvo hoopt in 2026 de eerste praktische tests te doen met de nieuwe waterstoftruck. Daarna is het de bedoeling dat de vrachtwagen in serieproductie gaat.
Onlangs presenteerde fabrikant MAN ook al een vrachtwagen met waterstofverbrandingsmotor. Die truck, met een actieradius van 600 kilometer, gaat in Nederland op de Maasvlakte rijden. De fabrikant wil de eerste exemplaren nog dit jaar afleveren.
Dit artikel is geschreven door Roel van der Maas en verscheen op 23 mei 2024 op NT.nl.
Kom naar het Congres Zero-emissie Wegtransport 2024!
Ontdek alles over de nieuwste ontwikkelingen en mogelijkheden van zero-emissie voor de transportsector. Het Zero-Emissie Congres biedt een unieke kans om diepgaande kennis op te doen en te netwerken met experts en marktleiders in de logistieke sector.
morenews
Trucktol moet nog altijd eind 2026 starten, AanZET-regeling blijft overeind
De vrachtwagenheffing moet nog altijd in 2026 van start gaan. Voordat de trucktol eind 2026 daadwerkelijk wordt ingevoerd, moet er nog wel een toldienstaanbieder worden gevonden. Aanbieders kunnen zich momenteel inschrijven voor deze taak. Dat blijkt uit de ‘Vierde voortgangsbrief invoering vrachtwagenheffing’ die demissionair minister Mark Harbers eind vorige week naar de Tweede Kamer stuurde…. Lees verder ›
‘Elektrische trucks worden niet goedkoper, maar gaan langer mee’
Als een van de eersten in Nederland schafte Peter de Rooy in 2014 een elektrische vrachtwagen aan. Bij zijn bedrijf De Rooy Transport uit ’t Goy (Utrecht) zette hij de Emoss, een Brabantse truck, zeven jaar lang in. Inmiddels is de wagen uitgerangeerd, maar de accu’s kregen een nieuwe functie. In 2014 namen jullie je… Lees verder ›
Tanken uit eigen accu: thuisbatterij moet transitie e-trucks versnellen
Zijn zonnepanelen in combinatie met een grote batterij dé oplossing tegen netcongestie bij het opladen van e-trucks? Ja, vindt Gerard de Ruiter, directeur en mede-eigenaar bij Zonnegilde. ‘Je brandstofkosten zijn over de hele levensduur gezien gelijkwaardig aan diesel.’ In het concept van Zonnegilde wekt een transporteur zelf stroom op via zonnepanelen en stuurt die naar… Lees verder ›