‘Oude gewoontes zitten efficiëntere containerlogistiek dwars’

Het Havendebat Rotterdam op 12 december is volgens Ben Maelissa, managing director van Danser Group, een uitgelezen gelegenheid om ervoor te zorgen dat ‘er meer en bredere bereidheid ontstaat om het probleem van de congestie en vertragingen in de containersector aan te pakken. In de hele keten, van begin tot eind. Zodat er veel efficiënter gewerkt kan worden.”

“We zeggen het wel steeds met z’n allen – sterker nog: er zijn allerlei gesprekken gaande, zoals het congestieberaad onder leiding van het Havenbedrijf Rotterdam, maar we vallen telkens weer terug in oude gewoontes. Zoals het louter oog hebben voor de eigen efficiency.’

Ben Maelissa is 12 december een van de deelnemers aan het debat over de achterlandlogistiek over water. Danser Group is groot geworden met binnenvaartdiensten naar Duitsland, België, Zwitserland en Frankrijk maar biedt tegenwoordig, naast voor- en natransport, ook spoordiensten aan.

Wat verwacht u voor 2019? Gaat de groei in de containerstormen door?
‘Ik ben op dit moment erg voorzichtig als het gaat om een voorspelling voor 2019. We zijn dit jaar geconfronteerd met een zeer lange laagwaterperiode. Dat zal niet zo blijven, maar we moeten afwachten hoe de markt hier mee omgaat als we weer normale waterstanden hebben. Andere modaliteiten kunnen lang niet alles opvangen, maar een deel van de lading heeft toch andere wegen gevonden. We weten nog niet wat daarvan terugkomt naar de Rijn.’

‘Toch ben ik positief. Zowel voor de Rijn als voor de andere activiteiten van Danser, met name in de Benelux. We rekenen erop dat we weer verder groeien. De containerstromen via Rotterdam nemen ook komend jaar weer toe. Al betwijfel ik of we de groeicijfers van 2018 weer zullen zien. Dus geen 6 of 7 procent, maar toch wel een paar procent.’

Is de haven daar klaar voor? Kunnen “we” de verdere groei wel aan, zelfs als die maar een paar procent is?
‘Als je ziet hoe die plus in 2018 heeft uitgepakt, vind ik dat we, afgemeten aan de mogelijkheden die we hebben, met z’n allen ons best moeten doen om de performance te verbeteren. Dat hangt ermee samen dat we nog niet goed weten om te gaan met die enorm grote zeeschepen die grote aantallen containers per keer komen brengen en halen.’

Wat wordt voor de Rotterdamse haven hét belangrijkste thema voor 2019?
‘Als ik er één moet kiezen: hoe kunnen we, met elkaar, efficiënter werken? Want dat gebeurt nog niet. Daar zijn vele oorzaken voor aan te wijzen. De belangrijkste is dat de keten er nog niet klaar voor is. Iedereen moet daarvoor meedoen en dat gebeurt helaas nog niet. We moeten ons hierbij niet neerleggen, maar valt het probleem niet helemaal op te lossen, dan moeten we voor het beste gaan.’

Ben Maelissa is 12 december een van de deelnemers aan het Havendebat Rotterdam. Hier gaan stakeholders uit de havengemeenschap en het achterland met elkaar in debat over ontwikkelingen in de Rotterdamse haven. Het debat staat net als vorig jaar onder leiding van BNR-presentator Rens de Jong.

Inschrijven Programma

Auteur: Martin Dekker

morenews

Trucktol moet nog altijd eind 2026 starten, AanZET-regeling blijft overeind

De vrachtwagenheffing moet nog altijd in 2026 van start gaan. Voordat de trucktol eind 2026 daadwerkelijk wordt ingevoerd, moet er nog wel een toldienstaanbieder worden gevonden. Aanbieders kunnen zich momenteel inschrijven voor deze taak. Dat blijkt uit de ‘Vierde voortgangsbrief invoering vrachtwagenheffing’ die demissionair minister Mark Harbers eind vorige week naar de Tweede Kamer stuurde…. Lees verder ›

‘Elektrische trucks worden niet goedkoper, maar gaan langer mee’

Als een van de eersten in Nederland schafte Peter de Rooy in 2014 een elektrische vrachtwagen aan. Bij zijn bedrijf De Rooy Transport uit ’t Goy (Utrecht) zette hij de Emoss, een Brabantse truck, zeven jaar lang in. Inmiddels is de wagen uitgerangeerd, maar de accu’s kregen een nieuwe functie. In 2014 namen jullie je… Lees verder ›

Tanken uit eigen accu: thuisbatterij moet transitie e-trucks versnellen

Zijn zonnepanelen in combinatie met een grote batterij dé oplossing tegen netcongestie bij het opladen van e-trucks? Ja, vindt Gerard de Ruiter, directeur en mede-eigenaar bij Zonnegilde. ‘Je brandstofkosten zijn over de hele levensduur gezien gelijkwaardig aan diesel.’ In het concept van Zonnegilde wekt een transporteur zelf stroom op via zonnepanelen en stuurt die naar… Lees verder ›