‘Oude gewoontes zitten efficiëntere containerlogistiek dwars’

Het Havendebat Rotterdam op 12 december is volgens Ben Maelissa, managing director van Danser Group, een uitgelezen gelegenheid om ervoor te zorgen dat ‘er meer en bredere bereidheid ontstaat om het probleem van de congestie en vertragingen in de containersector aan te pakken. In de hele keten, van begin tot eind. Zodat er veel efficiënter gewerkt kan worden.”

“We zeggen het wel steeds met z’n allen – sterker nog: er zijn allerlei gesprekken gaande, zoals het congestieberaad onder leiding van het Havenbedrijf Rotterdam, maar we vallen telkens weer terug in oude gewoontes. Zoals het louter oog hebben voor de eigen efficiency.’

Ben Maelissa is 12 december een van de deelnemers aan het debat over de achterlandlogistiek over water. Danser Group is groot geworden met binnenvaartdiensten naar Duitsland, België, Zwitserland en Frankrijk maar biedt tegenwoordig, naast voor- en natransport, ook spoordiensten aan.

Wat verwacht u voor 2019? Gaat de groei in de containerstormen door?
‘Ik ben op dit moment erg voorzichtig als het gaat om een voorspelling voor 2019. We zijn dit jaar geconfronteerd met een zeer lange laagwaterperiode. Dat zal niet zo blijven, maar we moeten afwachten hoe de markt hier mee omgaat als we weer normale waterstanden hebben. Andere modaliteiten kunnen lang niet alles opvangen, maar een deel van de lading heeft toch andere wegen gevonden. We weten nog niet wat daarvan terugkomt naar de Rijn.’

‘Toch ben ik positief. Zowel voor de Rijn als voor de andere activiteiten van Danser, met name in de Benelux. We rekenen erop dat we weer verder groeien. De containerstromen via Rotterdam nemen ook komend jaar weer toe. Al betwijfel ik of we de groeicijfers van 2018 weer zullen zien. Dus geen 6 of 7 procent, maar toch wel een paar procent.’

Is de haven daar klaar voor? Kunnen “we” de verdere groei wel aan, zelfs als die maar een paar procent is?
‘Als je ziet hoe die plus in 2018 heeft uitgepakt, vind ik dat we, afgemeten aan de mogelijkheden die we hebben, met z’n allen ons best moeten doen om de performance te verbeteren. Dat hangt ermee samen dat we nog niet goed weten om te gaan met die enorm grote zeeschepen die grote aantallen containers per keer komen brengen en halen.’

Wat wordt voor de Rotterdamse haven hét belangrijkste thema voor 2019?
‘Als ik er één moet kiezen: hoe kunnen we, met elkaar, efficiënter werken? Want dat gebeurt nog niet. Daar zijn vele oorzaken voor aan te wijzen. De belangrijkste is dat de keten er nog niet klaar voor is. Iedereen moet daarvoor meedoen en dat gebeurt helaas nog niet. We moeten ons hierbij niet neerleggen, maar valt het probleem niet helemaal op te lossen, dan moeten we voor het beste gaan.’

Ben Maelissa is 12 december een van de deelnemers aan het Havendebat Rotterdam. Hier gaan stakeholders uit de havengemeenschap en het achterland met elkaar in debat over ontwikkelingen in de Rotterdamse haven. Het debat staat net als vorig jaar onder leiding van BNR-presentator Rens de Jong.

Inschrijven Programma

Auteur: Martin Dekker

morenews

KLM gaat straks biokerosine tanken in haven van Delfzijl

Het Nederlandse handelsbedrijf SkyNRG gaat met partners in de haven van Delfzijl de eerste fabriek in Europa bouwen voor de productie van synthetische kerosine. Vanaf 2022 moet de fabriek, geraamde bouwkosten 250 miljoen euro, jaarlijks 100.000 ton aan groene vliegtuigbrandstof opleveren. Het gros (75.000 ton) van die productie gaat rechtstreeks voor tien jaar naar de… Lees verder ›

Rotterdam werkt aan Europa’s grootste groene waterstoffabriek

BP, Nouryon (het voormalige AkzoNobel Specialty Chemicals) en Havenbedrijf Rotterdam willen in Rotterdam de grootste fabriek van ‘groene waterstof’ van Europa bouwen. De BP-raffinaderij wil dat waterstof gaan gebruiken voor de ontzwaveling van de in de Rotterdamse haven geproduceerde brandstoffen, zoals benzine en diesel. Dat zou de uitstoot van CO2 met naar schatting 350.000 kubieke… Lees verder ›

Plannen in Hamburg voor ’s werelds grootste waterstoffabriek

In de haven van Hamburg moet de grootste waterstoffabriek ter wereld verrijzen. Dat meldt de Hamburgse senator van Economie Michael Westhagemann aan het Duitse persbureau DPA. Gesprekken met belanghebbenden zouden al in een vergevorderd stadium zijn. Het gaat om een fabriek waarin een installatie voor waterstofelektrolyse moet komen te staan met een vermogen van 100… Lees verder ›