Britten huren bij no-deal Brexit voor 120 miljoen extra ferries in
De Britse regering heeft voor bijna 108 miljoen pond (120 miljoen euro) overeenkomsten gesloten met ferry-rederijen om zich verzekeren van extra vervoerscapaciteit in het geval van een ‘harde’ Brexit.
Dit meldt een aantal Britse media, waaronder The Guardian en BBC News, op basis van documenten van het ministerie van Transport. Een woordvoerder van het ministerie bevestigt het verhaal. In die stukken worden Poole, Portsmouth, Plymouth, Immingham and Felixstowe als uitwijkhavens aangewezen voor het geval het transport via Dover vastloopt.
Een woordvoerder van de Liberaal-democraten omschreef het programma als ‘complete waanzin’ en zei dat de regering belastinggeld verspilt aan een wanhoopspoging om zich schrap te zetten voor een no-deal Brexit. In totaal zou er twee miljard pond voor noodplannen zijn gereserveerd. Het ferryplan zou genoeg capaciteit moeten opleveren voor het vervoer van vierduizend vrachtwagen per week van en naar het Verenigd Koninkrijk.
Drie contracten
Volgens de Britse media zijn er drie contracten toegekend: een van 46,6 miljoen pond met het Franse Brittany Ferries, een van 47,3 miljoen met het Deense DFDS en een van 13,8 miljoen met het Britse Seaborne Freight. Die zijn niet via een openbare aanbesteding tot stand gekomen, maar onderhands gegund. Volgens het Britse transportministerie was er door ‘extreme urgentie’ geen tijd voor een openbare tender.
In ruil daarvoor zou Brittany Ferries negentien extra afvaarten per week gaan uitvoeren op de routes Roscoff-Plymouth, Cherbourg-Poole en Le Havre-Portsmouth. Christophe Mathieu van DFDS zei dat het ‘prioriteit is om ons voor te bereiden op een no-deal Brexit en om extra capaciteit te creëren’. De andere twee zouden onder meer extra diensten op Immingham en Felixstowe aanbieden.
Annuleringsvergoeding
Een woordvoerder van het ministerie zei dat de contracten ‘een substantiële extra capaciteit’ bieden in het geval van een no-deal Brexit, maar benadrukte dat de regering vastbesloten blijft om een overeenkomst met de EU te sluiten. Aangenomen wordt dat drie rederijen een forse annuleringsvergoeding krijgen als het inhuren van de ferry’s uiteindelijk niet nodig blijkt.
Bob Sanguinetti van de UK Chamber of Shipping is positief over het noodplan, maar stelt dat de douaneprocedures een groter probleem zijn: ‘De regering mag dan extra schepen inhuren, de goederen moeten nog steeds door dezelfde douane. En we weten nog steeds niet hoe dat gaat verlopen’.
Heeft u te maken met de Brexit? Kom dan ook naar de Sessie Brexit op 27 februari 2019 in Venlo en leer alles over de verschillende scenario’s.
morenews
Trucktol moet nog altijd eind 2026 starten, AanZET-regeling blijft overeind
De vrachtwagenheffing moet nog altijd in 2026 van start gaan. Voordat de trucktol eind 2026 daadwerkelijk wordt ingevoerd, moet er nog wel een toldienstaanbieder worden gevonden. Aanbieders kunnen zich momenteel inschrijven voor deze taak. Dat blijkt uit de ‘Vierde voortgangsbrief invoering vrachtwagenheffing’ die demissionair minister Mark Harbers eind vorige week naar de Tweede Kamer stuurde…. Lees verder ›
‘Elektrische trucks worden niet goedkoper, maar gaan langer mee’
Als een van de eersten in Nederland schafte Peter de Rooy in 2014 een elektrische vrachtwagen aan. Bij zijn bedrijf De Rooy Transport uit ’t Goy (Utrecht) zette hij de Emoss, een Brabantse truck, zeven jaar lang in. Inmiddels is de wagen uitgerangeerd, maar de accu’s kregen een nieuwe functie. In 2014 namen jullie je… Lees verder ›
Tanken uit eigen accu: thuisbatterij moet transitie e-trucks versnellen
Zijn zonnepanelen in combinatie met een grote batterij dé oplossing tegen netcongestie bij het opladen van e-trucks? Ja, vindt Gerard de Ruiter, directeur en mede-eigenaar bij Zonnegilde. ‘Je brandstofkosten zijn over de hele levensduur gezien gelijkwaardig aan diesel.’ In het concept van Zonnegilde wekt een transporteur zelf stroom op via zonnepanelen en stuurt die naar… Lees verder ›