Britten huren bij no-deal Brexit voor 120 miljoen extra ferries in

De Britse regering heeft voor bijna 108 miljoen pond (120 miljoen euro) overeenkomsten gesloten met ferry-rederijen om zich verzekeren van extra vervoerscapaciteit in het geval van een ‘harde’ Brexit.

Dit meldt een aantal Britse media, waaronder The Guardian en BBC News, op basis van documenten van het ministerie van Transport. Een woordvoerder van het ministerie bevestigt het verhaal. In die stukken worden Poole, Portsmouth, Plymouth, Immingham and Felixstowe als uitwijkhavens aangewezen voor het geval het transport via Dover vastloopt.

Een woordvoerder van de Liberaal-democraten omschreef het programma als ‘complete waanzin’ en zei dat de regering belastinggeld verspilt aan een wanhoopspoging om zich schrap te zetten voor een no-deal Brexit. In totaal zou er twee miljard pond voor noodplannen zijn gereserveerd. Het ferryplan zou genoeg capaciteit moeten opleveren voor het vervoer van vierduizend vrachtwagen per week van en naar het Verenigd Koninkrijk.

Drie contracten

Volgens de Britse media zijn er drie contracten toegekend: een van 46,6 miljoen pond met het Franse Brittany Ferries, een van 47,3 miljoen met het Deense DFDS en een van 13,8 miljoen met het Britse Seaborne Freight. Die zijn niet via een openbare aanbesteding tot stand gekomen, maar onderhands gegund. Volgens het Britse transportministerie was er door ‘extreme urgentie’ geen tijd voor een openbare tender.

In ruil daarvoor zou Brittany Ferries negentien extra afvaarten per week gaan uitvoeren op de routes Roscoff-Plymouth, Cherbourg-Poole en Le Havre-Portsmouth. Christophe Mathieu van DFDS zei dat het ‘prioriteit is om ons voor te bereiden op een no-deal Brexit en om extra capaciteit te creëren’. De andere twee zouden onder meer extra diensten op Immingham en Felixstowe aanbieden.

Annuleringsvergoeding

Een woordvoerder van het ministerie zei dat de contracten ‘een substantiële extra capaciteit’ bieden in het geval van een no-deal Brexit, maar benadrukte dat de regering vastbesloten blijft om een overeenkomst met de EU te sluiten. Aangenomen wordt dat drie rederijen een forse annuleringsvergoeding krijgen als het inhuren van de ferry’s uiteindelijk niet nodig blijkt.

Bob Sanguinetti van de UK Chamber of Shipping is positief over het noodplan, maar stelt dat de douaneprocedures een groter probleem zijn: ‘De regering mag dan extra schepen inhuren, de goederen moeten nog steeds door dezelfde douane. En we weten nog steeds niet hoe dat gaat verlopen’.

Heeft u te maken met de Brexit? Kom dan ook naar de Sessie Brexit op 27 februari 2019 in Venlo en leer alles over de verschillende scenario’s.

morenews

KLM gaat straks biokerosine tanken in haven van Delfzijl

Het Nederlandse handelsbedrijf SkyNRG gaat met partners in de haven van Delfzijl de eerste fabriek in Europa bouwen voor de productie van synthetische kerosine. Vanaf 2022 moet de fabriek, geraamde bouwkosten 250 miljoen euro, jaarlijks 100.000 ton aan groene vliegtuigbrandstof opleveren. Het gros (75.000 ton) van die productie gaat rechtstreeks voor tien jaar naar de… Lees verder ›

Rotterdam werkt aan Europa’s grootste groene waterstoffabriek

BP, Nouryon (het voormalige AkzoNobel Specialty Chemicals) en Havenbedrijf Rotterdam willen in Rotterdam de grootste fabriek van ‘groene waterstof’ van Europa bouwen. De BP-raffinaderij wil dat waterstof gaan gebruiken voor de ontzwaveling van de in de Rotterdamse haven geproduceerde brandstoffen, zoals benzine en diesel. Dat zou de uitstoot van CO2 met naar schatting 350.000 kubieke… Lees verder ›

Plannen in Hamburg voor ’s werelds grootste waterstoffabriek

In de haven van Hamburg moet de grootste waterstoffabriek ter wereld verrijzen. Dat meldt de Hamburgse senator van Economie Michael Westhagemann aan het Duitse persbureau DPA. Gesprekken met belanghebbenden zouden al in een vergevorderd stadium zijn. Het gaat om een fabriek waarin een installatie voor waterstofelektrolyse moet komen te staan met een vermogen van 100… Lees verder ›