Lufthansa Cargo verwacht geen nadelen van harde brexit

Een harde Brexit zal de luchtvrachtsector nauwelijks raken. Dat verwacht topman Peter Gerber van Lufthansa Cargo tijdens de bijeenkomst Cargovention in Frankfurt.

Volgens de vrachtbaas zal een vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de EU zonder een akkoord wel leiden tot een verschuiving van ladingstromen binnen de Europese Unie. Dat zal hoofdzakelijk ten goede komen aan de grote vrachtknooppunten als Frankfurt Airport, Parijs Charles de Gaulle en Schiphol op het Europese vasteland.

Schiphol

Eerder liet de Nederlandse douane al weten dat Brexit nauwelijks een effect heeft op de gevlogen vrachtstromen van en naar Schiphol. Die markt heeft een aandeel van amper 0,8% op de totale vrachtoverslag van de luchthaven.

Gerber verwacht verder niet dat er dit jaar een recessie zal komen in de luchtvrachtmarkt. De huidige onzekerheid in de markt is volgens hem hoofdzakelijk ‘psychologisch’ van aard. Hij wijst er onder meer op dat de meeste prognoses voor dit jaar uitgaan van een groei van de vraag naar luchtvrachtcapaciteit van rond de 3,2%. Lufthansa Cargo zal dan ook dit jaar verder investeren in de vrachtvloot en nieuwe digitale oplossingen.

Heeft u te maken met de Brexit? Kom dan ook naar de Sessie Brexit op 27 februari 2019 in Venlo en leer alles over de verschillende scenario’s.

morenews

Trucktol moet nog altijd eind 2026 starten, AanZET-regeling blijft overeind

De vrachtwagenheffing moet nog altijd in 2026 van start gaan. Voordat de trucktol eind 2026 daadwerkelijk wordt ingevoerd, moet er nog wel een toldienstaanbieder worden gevonden. Aanbieders kunnen zich momenteel inschrijven voor deze taak. Dat blijkt uit de ‘Vierde voortgangsbrief invoering vrachtwagenheffing’ die demissionair minister Mark Harbers eind vorige week naar de Tweede Kamer stuurde…. Lees verder ›

‘Elektrische trucks worden niet goedkoper, maar gaan langer mee’

Als een van de eersten in Nederland schafte Peter de Rooy in 2014 een elektrische vrachtwagen aan. Bij zijn bedrijf De Rooy Transport uit ’t Goy (Utrecht) zette hij de Emoss, een Brabantse truck, zeven jaar lang in. Inmiddels is de wagen uitgerangeerd, maar de accu’s kregen een nieuwe functie. In 2014 namen jullie je… Lees verder ›

Tanken uit eigen accu: thuisbatterij moet transitie e-trucks versnellen

Zijn zonnepanelen in combinatie met een grote batterij dé oplossing tegen netcongestie bij het opladen van e-trucks? Ja, vindt Gerard de Ruiter, directeur en mede-eigenaar bij Zonnegilde. ‘Je brandstofkosten zijn over de hele levensduur gezien gelijkwaardig aan diesel.’ In het concept van Zonnegilde wekt een transporteur zelf stroom op via zonnepanelen en stuurt die naar… Lees verder ›