Plannen in Hamburg voor ’s werelds grootste waterstoffabriek

In de haven van Hamburg moet de grootste waterstoffabriek ter wereld verrijzen. Dat meldt de Hamburgse senator van Economie Michael Westhagemann aan het Duitse persbureau DPA. Gesprekken met belanghebbenden zouden al in een vergevorderd stadium zijn.

Het gaat om een fabriek waarin een installatie voor waterstofelektrolyse moet komen te staan met een vermogen van 100 megawatt. Dat is vele malen groter dan installaties die momenteel al gerealiseerd zijn.

Nog vóór het einde van het jaar moet een definitieve beslissing worden genomen of de fabriek daadwerkelijk wordt gebouwd of niet. Welk bedrag met de bouw is gemoeid, heeft Westhagemann niet meegedeeld. Wel gaf hij een indicatie. Het gaat om een miljoenenbedrag van drie cijfers; met andere woorden, minimaal 100 miljoen euro.

Subsidie
De lokale politicus zou al in overleg zijn met potentiële investeerders en klanten. Ook hebben de landelijke regering, de Europese Unie en de stad Hamburg hun steun al toegezegd, door het verlenen van subsidie en het beschikbaar stellen van grond.

Waterstof kan worden gebruikt als ‘brandstof’ voor het zware wegtransport. Er zijn al diverse trucks ontwikkeld die op de schone energiedrager kunnen rijden. Tevens kan het dienen als opslagmogelijkheid voor elektriciteit, bijvoorbeeld bij stroom die is opgewekt door zonnepanelen en windmolens.

Rotterdam, Amsterdam en Eemshaven
Hamburg is niet de enige stad waar grootschalige plannen worden gesmeed voor waterstofproductie. In Rotterdam tekenden drie partijen dit voorjaar een intentie-overeenkomst voor een fabriek met een nóg grotere installatie (250 megawatt). Het gaat om BP, Nouryon en Havenbedrijf Rotterdam, die destijds afspraken de haalbaarheid van een dergelijke project te gaan onderzoeken.

Ook in het Amsterdamse havengebied wordt gekeken naar een grote waterstoffabriek. Nouryon en Tata Steel kijken naar de mogelijkheid om daar een installatie te realiseren van 100 megawatt. In de Eemshaven zijn plannen voor een wat bescheidener faciliteit: 20 megawatt. Ook hier is Nouryon (het voormalige AkzoNobel Specialty Chemicals) bij betrokken.

Redacteur: Tom van Gurp
Debatteer 10 oktober mee over de toekomst van de haven in de Patronage. Registreer nu!

morenews

Trucktol moet nog altijd eind 2026 starten, AanZET-regeling blijft overeind

De vrachtwagenheffing moet nog altijd in 2026 van start gaan. Voordat de trucktol eind 2026 daadwerkelijk wordt ingevoerd, moet er nog wel een toldienstaanbieder worden gevonden. Aanbieders kunnen zich momenteel inschrijven voor deze taak. Dat blijkt uit de ‘Vierde voortgangsbrief invoering vrachtwagenheffing’ die demissionair minister Mark Harbers eind vorige week naar de Tweede Kamer stuurde…. Lees verder ›

‘Elektrische trucks worden niet goedkoper, maar gaan langer mee’

Als een van de eersten in Nederland schafte Peter de Rooy in 2014 een elektrische vrachtwagen aan. Bij zijn bedrijf De Rooy Transport uit ’t Goy (Utrecht) zette hij de Emoss, een Brabantse truck, zeven jaar lang in. Inmiddels is de wagen uitgerangeerd, maar de accu’s kregen een nieuwe functie. In 2014 namen jullie je… Lees verder ›

Tanken uit eigen accu: thuisbatterij moet transitie e-trucks versnellen

Zijn zonnepanelen in combinatie met een grote batterij dé oplossing tegen netcongestie bij het opladen van e-trucks? Ja, vindt Gerard de Ruiter, directeur en mede-eigenaar bij Zonnegilde. ‘Je brandstofkosten zijn over de hele levensduur gezien gelijkwaardig aan diesel.’ In het concept van Zonnegilde wekt een transporteur zelf stroom op via zonnepanelen en stuurt die naar… Lees verder ›