Plannen in Hamburg voor ’s werelds grootste waterstoffabriek

In de haven van Hamburg moet de grootste waterstoffabriek ter wereld verrijzen. Dat meldt de Hamburgse senator van Economie Michael Westhagemann aan het Duitse persbureau DPA. Gesprekken met belanghebbenden zouden al in een vergevorderd stadium zijn.

Het gaat om een fabriek waarin een installatie voor waterstofelektrolyse moet komen te staan met een vermogen van 100 megawatt. Dat is vele malen groter dan installaties die momenteel al gerealiseerd zijn.

Nog vóór het einde van het jaar moet een definitieve beslissing worden genomen of de fabriek daadwerkelijk wordt gebouwd of niet. Welk bedrag met de bouw is gemoeid, heeft Westhagemann niet meegedeeld. Wel gaf hij een indicatie. Het gaat om een miljoenenbedrag van drie cijfers; met andere woorden, minimaal 100 miljoen euro.

Subsidie
De lokale politicus zou al in overleg zijn met potentiële investeerders en klanten. Ook hebben de landelijke regering, de Europese Unie en de stad Hamburg hun steun al toegezegd, door het verlenen van subsidie en het beschikbaar stellen van grond.

Waterstof kan worden gebruikt als ‘brandstof’ voor het zware wegtransport. Er zijn al diverse trucks ontwikkeld die op de schone energiedrager kunnen rijden. Tevens kan het dienen als opslagmogelijkheid voor elektriciteit, bijvoorbeeld bij stroom die is opgewekt door zonnepanelen en windmolens.

Rotterdam, Amsterdam en Eemshaven
Hamburg is niet de enige stad waar grootschalige plannen worden gesmeed voor waterstofproductie. In Rotterdam tekenden drie partijen dit voorjaar een intentie-overeenkomst voor een fabriek met een nóg grotere installatie (250 megawatt). Het gaat om BP, Nouryon en Havenbedrijf Rotterdam, die destijds afspraken de haalbaarheid van een dergelijke project te gaan onderzoeken.

Ook in het Amsterdamse havengebied wordt gekeken naar een grote waterstoffabriek. Nouryon en Tata Steel kijken naar de mogelijkheid om daar een installatie te realiseren van 100 megawatt. In de Eemshaven zijn plannen voor een wat bescheidener faciliteit: 20 megawatt. Ook hier is Nouryon (het voormalige AkzoNobel Specialty Chemicals) bij betrokken.

Redacteur: Tom van Gurp
Debatteer 10 oktober mee over de toekomst van de haven in de Patronage. Registreer nu!

morenews

KLM gaat straks biokerosine tanken in haven van Delfzijl

Het Nederlandse handelsbedrijf SkyNRG gaat met partners in de haven van Delfzijl de eerste fabriek in Europa bouwen voor de productie van synthetische kerosine. Vanaf 2022 moet de fabriek, geraamde bouwkosten 250 miljoen euro, jaarlijks 100.000 ton aan groene vliegtuigbrandstof opleveren. Het gros (75.000 ton) van die productie gaat rechtstreeks voor tien jaar naar de… Lees verder ›

Rotterdam werkt aan Europa’s grootste groene waterstoffabriek

BP, Nouryon (het voormalige AkzoNobel Specialty Chemicals) en Havenbedrijf Rotterdam willen in Rotterdam de grootste fabriek van ‘groene waterstof’ van Europa bouwen. De BP-raffinaderij wil dat waterstof gaan gebruiken voor de ontzwaveling van de in de Rotterdamse haven geproduceerde brandstoffen, zoals benzine en diesel. Dat zou de uitstoot van CO2 met naar schatting 350.000 kubieke… Lees verder ›

Haven Amsterdam wil met Tata Steel waterstoffabriek bouwen

Havenbedrijf Amsterdam, Nouryon (voorheen AkzoNobel Specialty Chemicals) en staalbedrijf Tata Steel bundelen de krachten om een waterstoffabriek in het Noordzeekanaalgebied van de grond te krijgen. Het initiatief is onderdeel van de energietransitie in het havengebied, waarbij bijvoorbeeld door waterstof te combineren met emissies uit staalproductie nieuwe grondstoffen kunnen worden gemaakt. Het maakt verder Tata Steel… Lees verder ›