‘Elektrische trucks worden niet goedkoper, maar gaan langer mee’

Als een van de eersten in Nederland schafte Peter de Rooy in 2014 een elektrische vrachtwagen aan. Bij zijn bedrijf De Rooy Transport uit ’t Goy (Utrecht) zette hij de Emoss, een Brabantse truck, zeven jaar lang in. Inmiddels is de wagen uitgerangeerd, maar de accu’s kregen een nieuwe functie.

Foto: Marleen Stoker / Moker Media

In 2014 namen jullie je eerste elektrische vrachtwagen in gebruik. Hoe kwamen jullie tot die aankoop?

Wij waren al wat langer bezig op het gebied van duurzaamheid, alternatieve brandstoffen en dergelijke. We zijn met cng-vrachtwagens (aardgas, red.) bezig geweest. En toen kwamen ook de eerste elektrische trucks om de hoek kijken. Het was een pilot van tien vrachtauto’s, met subsidie vanuit de overheid. Het doel was om te kijken: wat kunnen we ermee en hoe houdt dat zich in de praktijk?

Wij hadden er daar één van, en daar hebben wij toen volop mee gereden, proefgereden. Best wel met wat hick ups, maar toch naar volle tevredenheid. De actieradius was rond de 200 kilometer, dus wij gebruikten hem echt voor in de buurt, in de regio en in de stad Utrecht.

Het was onze eerste stap naar volledig elektrisch. Dat was een 18-tonner, eigenlijk een omgebouwde DAF. Uit een DAF-chassis waren de motor en de versnellingsbak verwijderd en Emoss uit Oosterhout heeft daar elektromotoren en accu’s ingezet.

Destijds was er niets anders: alleen omgebouwde vrachtwagens van Emoss, Ginaf en VDL, dat soort jongens. En nu komen de OEM’ers (OEM=Original Equipment Manufacturer, red.) pas met hun elektrische vrachtwagens.

Wat betaalde je voor die eerste vrachtwagen?

Het zal rond de drie ton geweest zijn, maar er zat nog wel wat subsidie op. Dat was bijna net zoveel als we nu betalen. Het is niet goedkoper geworden, eerder duurder zelfs. We hebben drie jaar terug weer twee Emossen gekocht, weer hetzelfde principe, en die kostten nog net zoveel als in 2014.

Emoss had zelf ook verwacht dat alles wel goedkoper zou worden. Maar in de tussentijd is het ma­teriaal duurder geworden, we hebben een hoge inflatie achter de rug. Dat zie je ook met elektrische personenauto’s. Ondanks dat die er al zoveel rijden, zijn ze ook niet echt goedkoper. E-trucks zullen in de toekomst wel iets goedkoper worden, maar ik verwacht geen enorme prijsdaling.

De accu is het duurste onderdeel van de e-truck – Foto: Marleen Stoker / Moker Media

Wat is er verder met die eerste vrachtwagen gebeurd?

We hebben er tot drie jaar terug mee gereden, dus in totaal een jaar of zeven. Dat ging op zich best goed. Over het algemeen waren we tevreden, maar we hadden wel eens wat dingetjes, wat tegenslagen van technische aard. Puur wat dingen die met de elektriciteit en met de aandrijving te maken hadden, en laders die af en toe sneuvelden.

Op een gegeven moment kwamen er wel heel veel kleine technische storingen. In de tussentijd was de stand van techniek dusdanig verbeterd dat opknappen geen zin meer had. Het duurste wat erin zit is toch de batterij, dus die hebben we eruit gehaald om te kijken wat we daar nog mee konden.

Toen zijn we bij Hedgehog uitgekomen, dat is een bedrijf dat batterijopslagcontainers bouwt van bestaande accu’s. Zij hebben voor ons die batterijen getest en die bleken nog voor 80% goed te zijn. Ze konden nog gerust tien tot vijftien jaar mee voor deze toepassing. Op zo’n opslagcontainer hebben we zonnepanelen gezet en ‘s nachts gebruiken we hem nu om elektrische auto’s op te laden.

Dat bevalt goed. Uit die serie van tien trucks uit het pilotproject zijn er inmiddels al meer gesneuveld en die hebben we opgekocht. Nu zijn we een tweede opslagcontainer aan het bouwen. Want inmiddels hebben we zeven nieuwe elektrische trucks en we komen stroom tekort vanuit het net.

Die eerste vrachtwagen ging zo’n zeven jaar mee, wat verwacht je van de levensduur van de elektrische vrachtwagens die nu gebouwd worden?

Ik verwacht dat de huidige elektrische vrachtwagens nog langer mee gaan, zelfs langer dan dieseltrucks. Met diesel heb je namelijk veel meer bewegende delen die slijten, dat heb je bij een elektrische truck niet. Je hebt de remmen en banden die slijten, maar dat is het. De elektromotor gaat veel langer mee.

Je ziet de capaciteit van de batterijen wel iets afnemen in de loop van de tijd, maar alsnog ben ik ervan overtuigd dat het gewoon langer mee kan gaan dan diesel.

De gemiddelde diesel gaat zo’n zes, zeven jaar mee bij ons. Met de eerste elektrische truck reden we al zeven jaar en de techniek heeft sindsdien niet stilgestaan, dus daar kan je nog wel een paar jaar bij optellen.

Accu's van Hedgehog bij De Rooy
De accu’s van de eerste elektrische truck van De Rooy hebben een tweede leven gekregen – Foto: Marleen Stoker / Moker Media

Wat is nu de oudste elektrische vrachtwagen die je hebt?

Dat zijn nu de twee Emossen, die zijn drie jaar oud. En vorig jaar zijn er twee Volvo-bakwagens en een Volvo-trekker bijgekomen. En nu zijn we nog twee bakwagens van Volvo aan het opbouwen.

Elektrisch rijden is relatief duur. Hoe bekostig je die vrachtwagens?

Bij de elektrische auto’s gaat het allemaal om subsidie. Wij zitten in de distributie en we hebben nog geen klanten die ervoor willen betalen. Ze vinden het allemaal wel geweldig dat je het doet, ze zijn er blij mee, en als wij in een concurrentiepositie zitten met een andere partij, dan gunnen ze ons de business omdat we duurzamer zijn, maar of de Albert Heijns van deze wereld ervoor willen betalen? Nee, dat nog niet.

De aanschaf is duurder, dus ja, op zich is je kostprijs gewoon duurder met een elektrische auto dan met een diesel. Zo simpel is het. En we kunnen met onze eigen stroom en met die AanZET-subsidie op de lange termijn wel een beetje break-even draaien ten opzichte van diesel, maar daar moet je dus wel een hoop voor doen. Die eigen stroom moet je daar echt wel voor hebben.

En als je stroom tekort komt, moet je het op het juiste moment inkopen. Want als je alles onderweg moet tanken voor 50 of 60 cent voor een kilowatt, dan krijg je dat gewoon nooit van z’n leven rond.

Jij hebt die truck nu een tweede leven gegeven door de accu eruit te halen. Hoe zie je dat bij toekomstige vrachtwagens voor je?

Ik denk dat we de batterijen inderdaad een tweede leven kunnen geven, maar in z’n geheel doorverkopen zal ook gebeuren. Wij gebruiken de accu dan zelf om er een opslag van te bouwen, maar er zullen legio bedrijven zijn die zeggen: daar heb ik geen zin in, ik ruil hem gewoon compleet in. En dan zullen er vast weer andere bedrijven zijn die interesse hebben in die batterijen.

Er zal vast een tweedehandsmarkt voor die batterijen ontstaan, dat geloof ik wel. Maar wat er met de rest van die auto’s gebeurt, dat weet ik niet. Stel het zou zo zijn dat de batterijen tegen die tijd sterk in prijs gedaald zijn, dan loont het misschien wel om de batterijen om de vijf, zes jaar te vervangen en langer met de vrachtwagen door te rijden.


Dit artikel is geschreven door Roel van der Maas en verscheen op 16 november 2023 op NT.nl.

Kom naar het Congres Zero-emissie Wegtransport 2024!

Ontdek alles over de nieuwste ontwikkelingen en mogelijkheden van zero-emissie voor de transportsector. Het Zero-Emissie Congres biedt een unieke kans om diepgaande kennis op te doen en te netwerken met experts en marktleiders in de logistieke sector.

Aanmelden

morenews

Trucktol moet nog altijd eind 2026 starten, AanZET-regeling blijft overeind

De vrachtwagenheffing moet nog altijd in 2026 van start gaan. Voordat de trucktol eind 2026 daadwerkelijk wordt ingevoerd, moet er nog wel een toldienstaanbieder worden gevonden. Aanbieders kunnen zich momenteel inschrijven voor deze taak. Dat blijkt uit de ‘Vierde voortgangsbrief invoering vrachtwagenheffing’ die demissionair minister Mark Harbers eind vorige week naar de Tweede Kamer stuurde…. Lees verder ›

Vrij spel voor buitenlandse truck in zero-emissie zone

Terwijl de poorten van binnensteden zich langzaam maar zeker sluiten voor Nederlandse dieselvoertuigen, blijven ze op een kier voor buitenlandse busjes en trucks. Camera’s die het leeuwendeel van de handhaving doen, hebben geen grip op kentekens van over de grens. En zo dreigen buitenlandse vrachtwagens en bestelbussen na 2025 vrij spel te hebben in de… Lees verder ›

Tanken uit eigen accu: thuisbatterij moet transitie e-trucks versnellen

Zijn zonnepanelen in combinatie met een grote batterij dé oplossing tegen netcongestie bij het opladen van e-trucks? Ja, vindt Gerard de Ruiter, directeur en mede-eigenaar bij Zonnegilde. ‘Je brandstofkosten zijn over de hele levensduur gezien gelijkwaardig aan diesel.’ In het concept van Zonnegilde wekt een transporteur zelf stroom op via zonnepanelen en stuurt die naar… Lees verder ›