Volvo Trucks komt ook met waterstofverbrandingsmotor

Na MAN werkt ook Volvo Trucks aan een waterstoftruck met verbrandingsmotor. De vrachtwagen moet in 2026 de weg op gaan en krijgt volgens de Zweedse truckfabrikant ‘dezelfde prestaties en betrouwbaarheid als dieseltrucks’.

De vrachtwagen is schoon genoeg om het predicaat ‘uitstootvrij’ te dragen. Foto: Volvo Trucks

Waterstof wordt op dit moment vooral gebruikt om elektrische vrachtwagens met brandstofcellen (fuel cell) aan te drijven, waarbij elektriciteit aan boord van de truck wordt geproduceerd. De waterstoftrucks van Hyundai en Nikola maken bijvoorbeeld gebruik van deze technologie en Volvo werkt ook aan een vrachtwagen met brandstofcel.

Bij de verbrandingsmotor gaat de waterstof rechtstreeks naar de motor. Voor de ontsteking wordt een klein beetje brandstof gebruikt, zoals dat ook bij lng-motoren gebeurt. De truck is daardoor niet geheel CO2-uitstootvrij, maar volgens EU-regelgeving is de emissie zo minimaal, dat een waterstofverbrandingsmotor wel het predicaat ‘uitstootvrij’ mag dragen.

Volvo hoopt in 2026 de eerste praktische tests te doen met de nieuwe waterstoftruck. Daarna is het de bedoeling dat de vrachtwagen in serieproductie gaat.

Onlangs presenteerde fabrikant MAN ook al een vrachtwagen met waterstofverbrandingsmotor. Die truck, met een actieradius van 600 kilometer, gaat in Nederland op de Maasvlakte rijden. De fabrikant wil de eerste exemplaren nog dit jaar afleveren.


Dit artikel is geschreven door Roel van der Maas en verscheen op 23 mei 2024 op NT.nl.

Kom naar het Congres Zero-emissie Wegtransport 2024!

Ontdek alles over de nieuwste ontwikkelingen en mogelijkheden van zero-emissie voor de transportsector. Het Zero-Emissie Congres biedt een unieke kans om diepgaande kennis op te doen en te netwerken met experts en marktleiders in de logistieke sector.

Aanmelden

morenews

Trucktol moet nog altijd eind 2026 starten, AanZET-regeling blijft overeind

De vrachtwagenheffing moet nog altijd in 2026 van start gaan. Voordat de trucktol eind 2026 daadwerkelijk wordt ingevoerd, moet er nog wel een toldienstaanbieder worden gevonden. Aanbieders kunnen zich momenteel inschrijven voor deze taak. Dat blijkt uit de ‘Vierde voortgangsbrief invoering vrachtwagenheffing’ die demissionair minister Mark Harbers eind vorige week naar de Tweede Kamer stuurde…. Lees verder ›

NT Congres: Zero-emissie wegtransport

Ontwikkelingen in het wegvervoer zijn in volle gang: vrachtwagenfabrikanten investeren flink in de ontwikkeling van elektrische vrachtwagens, die transport zonder uitstoot mogelijk maken. De groeiende interesse in waterstoftechnologie voor transport over lange afstanden biedt mogelijkheden. En de overheid focust zich met het bedrijfsleven op meer laadstations langs belangrijke transportroutes. Hoe zet u met uw bedrijf… Lees verder ›

Vrij spel voor buitenlandse truck in zero-emissie zone

Terwijl de poorten van binnensteden zich langzaam maar zeker sluiten voor Nederlandse dieselvoertuigen, blijven ze op een kier voor buitenlandse busjes en trucks. Camera’s die het leeuwendeel van de handhaving doen, hebben geen grip op kentekens van over de grens. En zo dreigen buitenlandse vrachtwagens en bestelbussen na 2025 vrij spel te hebben in de… Lees verder ›