Wat moet u regelen voor de douane bij een harde Brexit? Drie opties

Wordt het een Brexit, een Brino (Brexit In Name Only) met langere overgangsperiode of gaan de Britten naar de stembus voor een nieuw referendum? Laten we even van het slechtste scenario uitgaan, een harde Brexit. Wat moet u regelen? Drie opties op een rij.

Optie 1: helemaal niets

Als u al met andere niet-EU landen zakendoet die onder het WTO-verdrag vallen, gaat er eigenlijk niets veranderen. Administratief heeft u alles al op orde. Handel met Groot-Brittannië zal net zo verlopen als handel met China. Wel zult u merken dat het drukker wordt in de haven. Alle goederen die uit Groot-Brittannië komen of daarheen gaan en die eerst zonder controle Nederland in of uit mochten, moeten immers extra gecontroleerd worden. Zelfs zonder fysieke inspecties zal het papierwerk voor de douane toenemen. Het kabinet besloot de capaciteit bij de douane met ongeveer 20 procent uit te breiden. Dat betekent dat de douane maximaal 930 extra beambten aanneemt en opleidt. Dit personeel zal vooral in de haven van Rotterdam worden ingezet.

Deze maand bracht de Rekenkamer een rapport uit waarin ze schetst dat de Nederlandse douane nog lang niet klaar is voor een Brexit. Ondanks een wervingsactie vanaf begin dit jaar is er nog lang niet genoeg personeel. Zo waren er softwareproblemen voor het werven en selecteren van geschikt personeel en de opleiding van douaniers heeft vertraging opgelopen door gebrek aan docenten. De verwachting is dat eind maart als de Brexit een feit is, ongeveer 300 douaniers zijn aangenomen, van wie 115 medewerkers de opleiding hebben afgerond. Het nieuwe personeel heeft nog een half jaar begeleiding nodig. Ze hebben namelijk een verkorte opleiding gevolgd, die vooral theoretisch is en weinig ingaat op de praktijk.

En het gaat niet alleen om menskracht. Er moeten nieuwe douanelocaties komen en er moeten IT-systemen bijkomen. De ferrylocaties moeten volgens de Rekenkamer nog voorzien worden van wapen- en munitiekamers, kantoren, controleruimtes en IT-infrastructuur. De meeste ferrylocaties wachten echter nog met investeringen tot er politieke duidelijkheid is. Reken dus maar op vertragingen, ook al heeft u zelf alles op orde.

Optie 2: verhuizen

Kunt u uw handel eenvoudig verleggen van Groot-Brittannië naar een EU-land en doet u verder geen zaken met niet EU-landen? Dan is verhuizing van de operatie misschien de beste optie. Als u wel zaken blijft doen met Groot-Brittannië, moet u namelijk veel regelen. (zie optie 3).

Optie 3: aan de slag

Bij een harde Brexit moet u er echt aan geloven. Er komt een hoop papierwerk op u af, want u moet voortaan aangifte doen. De douane houdt rekening met een stijging van 752.000 invoeraangiften en 4,2 miljoen uitvoeraangiften.

U moet vooraf het nodige regelen. Zorg bijvoorbeeld dat u een EORI-nummer heeft. U heeft dit nummer nodig als u douaneaangifte doet of laat doen of een vergunning bij de Douane aanvraagt. Volgens onderzoek van advieskantoor KPMG hebben ongeveer 35.000 Nederlandse ondernemers die handelen met het VK geen ervaring met douaneprocedures. Bent u zo’n ondernemer? Waarschijnlijk heeft u nog geen declarant in huis en die liggen niet voor het oprapen. Declaranten zijn douanespecialisten bij bedrijven die aangiften invoeren. U kunt intern iemand wel klaarstomen als declarant door hem of haar een cursus te laten volgen.

Vergis u niet, als er een harde Brexit komt en Groot-Brittannië onder de WTO-regels valt, verandert er echt een hoop. En de Brexit gaat u geld kosten. Handelt u bijvoorbeeld in vlees? Dan heeft u voortaan voor iedere zending een Veterinair Certificaat nodig. Hierin verklaren de autoriteiten van het land van herkomst dat het vlees gezond is. Het aanvragen, aanmelden en controleren van deze certificaten kost tussen 130 euro en 725 euro per zending. Voor tal van producten gelden speciale eisen, van verf tot bloemen. Kijk of het de moeite waard is om de inspecties van fytosanitaire goederen naar uw eigen bedrijfslocatie te verleggen. Er zijn meer uitzonderingen dan u denkt. Voor import van biologische producten van of naar het VK heeft u bijvoorbeeld een controlecertificaat nodig.

Weet onder welke goederencode uw producten vallen. U zult uw ict-systemen moeten aanpassen met speciale douane-modules. Mogelijk is de keuze voor een geautomatiseerde periodieke aangifte in combinatie met een aangepast CMS-systeem iets voor u. Kijk als u vaak zaken met het VK doet ook of een AEO-status handig is. Dat kan vertragingen tegengaan en fysieke controles voorkomen. Om een goede keuze te kunnen maken, moet u wel in kaart hebben hoeveel zendingen jaarlijks van en naar het VK gaan en om wat voor soort goederen het gaat.

Goederen gaan soms van land naar land of worden in verschillende landen geassembleerd. U heeft een Certificaat van Oorsprong nodig om te bewijzen dat u geen zakendoet met landen die onder een boycot vallen. En wilt u borgstellingen aan de grens tegengaan? Vraag een ATA-Carnet aan.

Bekijk ook de vervoersafspraken met uw klanten en partners nog een keer goed. Wie is er bijvoorbeeld verantwoordelijk voor schade of voor de afdracht van invoerheffingen? Leg alles vast in incoterms.

Een ander verschil. De aangifte van btw verandert. U kunt de btw niet meer verleggen naar uw afnemer in het Verenigd Koninkrijk. Zorg voor voldoende cashflow. Er kan namelijk een gat ontstaan tussen het moment dat u de btw moet betalen en dat u zelf de voorbelasting terugkrijgt.

Regelt u als verlader het transport zelf? U moet de juiste transportdocumenten en vergunningen voor goederenvervoer buiten de EU hebben. U kunt de administratie natuurlijk ook uitbesteden aan een expediteur, maar die zullen het druk krijgen.

morenews

KLM gaat straks biokerosine tanken in haven van Delfzijl

Het Nederlandse handelsbedrijf SkyNRG gaat met partners in de haven van Delfzijl de eerste fabriek in Europa bouwen voor de productie van synthetische kerosine. Vanaf 2022 moet de fabriek, geraamde bouwkosten 250 miljoen euro, jaarlijks 100.000 ton aan groene vliegtuigbrandstof opleveren. Het gros (75.000 ton) van die productie gaat rechtstreeks voor tien jaar naar de… Lees verder ›

Rotterdam werkt aan Europa’s grootste groene waterstoffabriek

BP, Nouryon (het voormalige AkzoNobel Specialty Chemicals) en Havenbedrijf Rotterdam willen in Rotterdam de grootste fabriek van ‘groene waterstof’ van Europa bouwen. De BP-raffinaderij wil dat waterstof gaan gebruiken voor de ontzwaveling van de in de Rotterdamse haven geproduceerde brandstoffen, zoals benzine en diesel. Dat zou de uitstoot van CO2 met naar schatting 350.000 kubieke… Lees verder ›

Plannen in Hamburg voor ’s werelds grootste waterstoffabriek

In de haven van Hamburg moet de grootste waterstoffabriek ter wereld verrijzen. Dat meldt de Hamburgse senator van Economie Michael Westhagemann aan het Duitse persbureau DPA. Gesprekken met belanghebbenden zouden al in een vergevorderd stadium zijn. Het gaat om een fabriek waarin een installatie voor waterstofelektrolyse moet komen te staan met een vermogen van 100… Lees verder ›