KLM gaat straks biokerosine tanken in haven van Delfzijl
Het Nederlandse handelsbedrijf SkyNRG gaat met partners in de haven van Delfzijl de eerste fabriek in Europa bouwen voor de productie van synthetische kerosine.
Vanaf 2022 moet de fabriek, geraamde bouwkosten 250 miljoen euro, jaarlijks 100.000 ton aan groene vliegtuigbrandstof opleveren. Het gros (75.000 ton) van die productie gaat rechtstreeks voor tien jaar naar de KLM, dat zegt daarmee 2% van de jaarlijkse brandstofconsumptie te kunnen afdekken. Het gaat daarbij om zo’n duizend intercontinentale vluchten per jaar van Schiphol naar Rio de Janeiro en terug. Nu ligt het percentage tussen de o,0% en 0,1% en moet de KLM de biokerosine per schip laten aanvoeren uit de VS.
Investering
SkyNRG, dat voor een kwart in handen is van de KLM, werkt voor de kerosinefabriek nauw samen met energieleverancier SHV Energy, luchthavenbedrijf Schiphol en Groningen Seaports. SHV, KLM en Schiphol tekenen ook voor de initiële investering van 10 miljoen euro in een bouwstudie.
De fabriek produceert biokerosine op basis van plantaardige restoliën zoals frituurvet. Die worden met groene waterstof verwerkt tot synthetische kerosine. De groene brandstof moet volgens SkyNRG voor een CO2-reductie van 85% zorgen vergeleken met de gangbare kerosine en moet aanzienlijk minder fijnstofuitstoot (-90%) opleveren. Bij het productieproces ontstaat propaan als restproduct, dat wordt afgenomen door SHV Energy.
Waterstofhub
De kerosinefabriek past volgens Groningen Seaports in de strategie om van Delfzijl de waterstofhub van Europa te maken. Bedrijven en overheden in Noord-Nederland willen de komende 12 jaar 2,8 miljard euro investeren in emissievrije waterstof. ‘De komst van SkyNRG versterkt onder meer onze positie als waterstofhub en energieregio in Europa.’ Bovendien verwacht het havenbedrijf een substantiële groei van logistieke bewegingen, aldus haar directeur Cas König.
Redacteur: Kim van Dijk / John Versleijen
Debatteer 10 oktober mee over de toekomst van de haven in de Patronage. Registreer nu!
morenews
Tanken uit eigen accu: thuisbatterij moet transitie e-trucks versnellen
Zijn zonnepanelen in combinatie met een grote batterij dé oplossing tegen netcongestie bij het opladen van e-trucks? Ja, vindt Gerard de Ruiter, directeur en mede-eigenaar bij Zonnegilde. ‘Je brandstofkosten zijn over de hele levensduur gezien gelijkwaardig aan diesel.’ In het concept van Zonnegilde wekt een transporteur zelf stroom op via zonnepanelen en stuurt die naar… Lees verder ›
NT Congres: Zero-emissie wegtransport
Ontwikkelingen in het wegvervoer zijn in volle gang: vrachtwagenfabrikanten investeren flink in de ontwikkeling van elektrische vrachtwagens, die transport zonder uitstoot mogelijk maken. De groeiende interesse in waterstoftechnologie voor transport over lange afstanden biedt mogelijkheden. En de overheid focust zich met het bedrijfsleven op meer laadstations langs belangrijke transportroutes. Hoe zet u met uw bedrijf… Lees verder ›
‘Elektrische trucks worden niet goedkoper, maar gaan langer mee’
Als een van de eersten in Nederland schafte Peter de Rooy in 2014 een elektrische vrachtwagen aan. Bij zijn bedrijf De Rooy Transport uit ’t Goy (Utrecht) zette hij de Emoss, een Brabantse truck, zeven jaar lang in. Inmiddels is de wagen uitgerangeerd, maar de accu’s kregen een nieuwe functie. In 2014 namen jullie je… Lees verder ›