Belgische douane vindt niet genoeg personeel voor Brexit

De Belgische douane heeft niet genoeg kandidaten om al zijn vacatures te vullen. Van de 141 plekken is begin januari ongeveer de helft gevuld. De verwachting is dat op het moment van de Brexit eind maart, er 105 nieuwe personeelsleden aan de slag zijn gegaan.

Dat schrijft het Belgische blad Knack. Het ministerie van Financiën erkent de problemen met de werving. Maar houdt vol dat op 29 maart 2019, als de Brexit van kracht wordt, alle plekken zijn gevuld. Desnoods worden personeelsleden van andere afdelingen doorgeschoven, aldus een woordvoerder tegen het Belgische blad. Een mededeling die stuit op verzet vanuit de vakbondshoek.

Te weinig

Vorig jaar meldde de toenmalig minister van Financiën Johan van Overtveldt dat er 141 extra arbeidskrachten nodig waren voor de Brexit. Volgens sommigen binnen het ministerie zijn dat er te weinig. Dit zouden er minstens driehonderd moeten zijn voor een zachte Brexit, zoals in het onlangs gesloten akkoord tussen het VK en de EU, en vierhonderd voor een harde variant.

Ook in Nederland is de douane volop bezig om personeel te werven. De verwachting is dat het werk fors toeneemt zodra de Britten uit de EU zijn vertrokken, ongeacht op welke manier. In oktober werd duidelijk dat de Nederlandse overheidsdienst negenhonderd nieuwe medewerkers nodig heeft.
Lees ook: 900 extra douanebeambten wegens brexit

morenews

Trucktol moet nog altijd eind 2026 starten, AanZET-regeling blijft overeind

De vrachtwagenheffing moet nog altijd in 2026 van start gaan. Voordat de trucktol eind 2026 daadwerkelijk wordt ingevoerd, moet er nog wel een toldienstaanbieder worden gevonden. Aanbieders kunnen zich momenteel inschrijven voor deze taak. Dat blijkt uit de ‘Vierde voortgangsbrief invoering vrachtwagenheffing’ die demissionair minister Mark Harbers eind vorige week naar de Tweede Kamer stuurde…. Lees verder ›

‘Elektrische trucks worden niet goedkoper, maar gaan langer mee’

Als een van de eersten in Nederland schafte Peter de Rooy in 2014 een elektrische vrachtwagen aan. Bij zijn bedrijf De Rooy Transport uit ’t Goy (Utrecht) zette hij de Emoss, een Brabantse truck, zeven jaar lang in. Inmiddels is de wagen uitgerangeerd, maar de accu’s kregen een nieuwe functie. In 2014 namen jullie je… Lees verder ›

Tanken uit eigen accu: thuisbatterij moet transitie e-trucks versnellen

Zijn zonnepanelen in combinatie met een grote batterij dé oplossing tegen netcongestie bij het opladen van e-trucks? Ja, vindt Gerard de Ruiter, directeur en mede-eigenaar bij Zonnegilde. ‘Je brandstofkosten zijn over de hele levensduur gezien gelijkwaardig aan diesel.’ In het concept van Zonnegilde wekt een transporteur zelf stroom op via zonnepanelen en stuurt die naar… Lees verder ›