Haven Amsterdam wil met Tata Steel waterstoffabriek bouwen
Havenbedrijf Amsterdam, Nouryon (voorheen AkzoNobel Specialty Chemicals) en staalbedrijf Tata Steel bundelen de krachten om een waterstoffabriek in het Noordzeekanaalgebied van de grond te krijgen.
Het initiatief is onderdeel van de energietransitie in het havengebied, waarbij bijvoorbeeld door waterstof te combineren met emissies uit staalproductie nieuwe grondstoffen kunnen worden gemaakt. Het maakt verder Tata Steel emissie-neutraal.
Investeringsbesluit
De partijen verkennen de haalbaarheid van een 100 megawatt waterelektrolysefabriek voor de productie van maximaal 15.000 ton waterstof en zuurstof per jaar op het terrein van Tata Steel in IJmuiden. De fabriek maakt een CO2-besparing van circa 350.000 ton per jaar mogelijk. Dit staat gelijk aan de uitstoot van ruim 40.000 huishoudens. Een definitief investeringsbesluit over deze fabriek wordt verwacht in 2021, aldus de partijen.
Nouryon zal de fabriek beheren, terwijl havenbedrijf Amsterdam zich richt op de infrastructuur voor de verdere distributie van groene waterstof. Dit dient als basis voor de ontwikkeling van nieuwe industrieën en emissievrij zwaar transport in het havengebied.
Redacteur: John Versleijen
Debatteer 10 oktober mee over de toekomst van de haven in de Patronage. Registreer nu!
morenews
‘Elektrische trucks worden niet goedkoper, maar gaan langer mee’
Als een van de eersten in Nederland schafte Peter de Rooy in 2014 een elektrische vrachtwagen aan. Bij zijn bedrijf De Rooy Transport uit ’t Goy (Utrecht) zette hij de Emoss, een Brabantse truck, zeven jaar lang in. Inmiddels is de wagen uitgerangeerd, maar de accu’s kregen een nieuwe functie. In 2014 namen jullie je… Lees verder ›
Vrij spel voor buitenlandse truck in zero-emissie zone
Terwijl de poorten van binnensteden zich langzaam maar zeker sluiten voor Nederlandse dieselvoertuigen, blijven ze op een kier voor buitenlandse busjes en trucks. Camera’s die het leeuwendeel van de handhaving doen, hebben geen grip op kentekens van over de grens. En zo dreigen buitenlandse vrachtwagens en bestelbussen na 2025 vrij spel te hebben in de… Lees verder ›
Tanken uit eigen accu: thuisbatterij moet transitie e-trucks versnellen
Zijn zonnepanelen in combinatie met een grote batterij dé oplossing tegen netcongestie bij het opladen van e-trucks? Ja, vindt Gerard de Ruiter, directeur en mede-eigenaar bij Zonnegilde. ‘Je brandstofkosten zijn over de hele levensduur gezien gelijkwaardig aan diesel.’ In het concept van Zonnegilde wekt een transporteur zelf stroom op via zonnepanelen en stuurt die naar… Lees verder ›